Monday, May 21, 2012

~sedekah itu amalan mulia...

Alhamdulillah...
Entry aku more islamic...
Bukan ingin menunjuk kepandaian...
Sekadar ingin berkongsi cerita...

Aku cuma insan biasa...

Hurmm...entry aku kali ni pasal sedekah...
Tadi lepas aku balik dari kelas...
Aku terlihat dua orang ibu tua berjalan sambil menjinjit 
guni beras yang berisi botol2...



Aku mengejar ibu itu & menyuruhnya menungguku...
Sementara aku dan kawanku (Hafizah)
berlari naik ke tingkat 4 untuk mengambil botol2 kami yang terkumpul...

Selepas aku bg botol2 tu..

Aku : Ibu..sudah makan?
Ibu 1 : Udah nak...tadi pagi..makan bubur...
Aku&kawan : Owh...iya...
Ibu 1&2 : senyum...
Aku : Ibu udah makan ini sore (petang)...
Ibu 1 : Nggak nakk...ibu makan lagi besok siang...

Aku n kawan aku cepat2 pegi kedai makan n beli mkanan utk ibu tu..
Ibu tu "bantai" cakap jawa ngn aku...
Sepatah pun aku xpaham...
HEHE!

Lepas aku bagi makanan tu..
Kedua-dua ibu tua itu berkata

Ibu 1&2 : Makasih ya nakk...Moga Allah membalas segala kebaikan anak...Moga berjaya dalam pelajaran...

Amin...

Aku & kawan terharu dengan doa kedua ibu tua itu...

...............................

Lepas tu...kami pun pg mkn (naik basikal)
Ble dh abis mkn...kami pun balik...
Sampai je aku kt blik..Aku tibe2 teringat kisah aku& cik abg syg 

.........................................................

Satu hari tu...aku dan Cik Abg Syg aku g pasar malam
mmg hobi kami...beli makanan kt pasar malam...
Kami g pasar malam dkat ngn Giant...

Time tgh jalan2 tu...
Aku terlihat makcik buta ni...
Aku pn bg la duit...


Then, Cik Abg Syg aku senyum...

Cik Abg Syg : Baik isteri abg...

Kami pun jalan lagi...pastu ade lak pakcik yg buta jugak...
Aku pun kecian tgok pkcik tu...
Aku bg la lg duit...

Pastu cik abg syg aku tgok aku...
Aku senyum j la...

Cik Abg Syg : Sayang...
Cik Adk Syg : Yea abg...nape?
Cik Abg Syg : Tu kt depan tu ada lg...Tak nak bg k??HEHE
Cik Adk Syg : (tgok..kt depan mmg ada lg...)pastu aku pun
senyum j...HAHA!

Bagi aku...law aku mampu aku akn tolong...
Insya-Allah...

Aku bersyukur...
Allah tidak mengurniakan aku wajah yang cantik...
Tapi 
Allah mengurniakan aku dengan hati yang penuh kasih sayang


*membantu orang lain (terutama orang tua) mengingatkan ku pada kedua orang tua ku...

No comments:

Post a Comment